onsdag den 30. september 2009

BA Lancerer eksklusiv rute mellem London og New York


Tirsdag lettede et British Airways fly fra London mod New York med kun 32 passagerer om bord, og det begrænsede antal passagerer skyldes, at flyet udelukkende er beregnet for rejsende på business-class.

Wall Street Journal skriver onsdag, at BA har overvejet oprettelsen af den specielle service gennem to år, fordi tre mindre luftfartsselskaber havde succes med et tilsvarende koncept fra lufthavne uden for London. Disse selskaber har siden i lyset af den økonomiske krise været nødt til at nedlægge ruterne.

To gange dagligt vil BA tilbyde sine kunder at flyve ud fra London City Airport til John F. Kennedy-lufthavnen i New York. Ruten betjenes af nyindkøbte Airbus 318-fly, som normalt kan rumme op til 132 passagerer, men BA har monteret rummelige sæder, som kan omdannes til egentlige sovepladser. Dermed får de rejsende bedre muligheder for både at arbejde og slappe af. Prisen for en enkeltbillet begynder ved 1300 pund, cirka 10.600 kr., men så er forplejningen undervejs også en helt anden, end den man normalt præsenteres for.

Store sæder, dyre vine og mad i gourmet-klassen er dog ikke det afgørende salgsargument for ruten. Derimod slår BA på tromme for rutens bekvemmelighed for kunderne, som kan komme fra Londons finansdistrikt til lufthavnen i løbet af 20-25 minutter. Til sammenligning kan det tage mere end 90 minutter at komme gennem trafikmylderet fra centrum af London til Heathrow, 30 kilometer uden for hovedstaden, i en taxa, nævner WSJ.

Men der er også ulemper ved den nye service. A318-flyet er knap så hurtigt som BA'a andre transkontinentale maskiner, og desuden skal flyet mellemlande i Shannon i Irland for at få fyldt mere brændstof på. Med fuldt lastede brændstoftanke er A318'eren nemlig ikke i stand til at lette fra London City Airport, fordi lufthavnens startbaner er for korte til at få flyet på vingerne. Alt i alt er rejsetiden for den nye rute cirka 90 minutter længere end for BA's ruter fra Heathrow.

På jomfru-rejsen tirsdag garanterede BA's koncernchef Willie Walsh, at tidsforbruget målt fra dør til dør mellem London og New York på den nye rute ikke vil være større, og sandsynligvis mindre, end på selskabets ruter fra Heathrow.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar