torsdag den 24. september 2009

Travelstart gafler skat og afgifter

Fra EkstraBladet.dk

Vagthundene: Travelstart nægter at refundere skatter og afgifter på ubrugte flybilletter, men må de det?

Linda (tv.) føler sig i den grad snydt af travelstart.dk, da hun måtte aflyse en rejse til Nice. (Foto: Jan Unger)

Gode råd
- Læs aftalevilkårene igennem før du bestiller flybilletter
- Husk at du ikke har fortrydelsesret på flybilletter, så i mange tilfælde vil det være en god ide at betale lidt ekstra for en afbestillingsforsikring. Vær dog opmærksom på, hvilken dækning den giver dig.
- Tjek om alle oplysninger i forbindelse med bestillingen er korrekte, inden du accepterer købet. Det kan eventuelt være en god ide at tage et skærmprint heraf.

Skriv til Vagthundene:

kup! og juristerne Christian Schreitmüller og Martine Kiding fra Forbrugerstyrelsen hjælper hver uge læsere der er kommet i klemme.

Det kan du klage over

- Du kan gå til Vagthundene med klager over fejl, mangler og problemer med en konkret vare. Du kan også henvende dig med dårlige ydelser såsom abonnementer, rådgivning og behandling.

- Det er vigtigt, at du har købt eller bestilt varen eller ydelsen som privatperson og ikke på vegne af en virksomhed.

- Beløbet, du har købt for, skal være over 500 kroner.

- Du skal – hvis vi beder dig om det – være i stand til at kunne dokumentere dine synspunkter skriftligt (eksempelvis med faktura eller bon).

- Du kan som udgangspunkt ikke gå til Vagthundene med klager over handel med fast ejendom og tjenesteydelser ved fast ejendom. Det samme gælder visse sundhedsydelser såsom fejlbehandling, som du dog fortsat kan gå til Ekstra Bladets journalister med.

- Husk at besvare følgende i din mail: Hvilket produkt og hvilken pris er der tale om? Hvilken forhandler/firma? Hvornår blev handlen indgået? Hvornår klagede du til forhandleren/firmaet? Hvordan reagerede forhandleren/firmaet på din klage?

Vagthundene kan desværre ikke nå at behandle alle sager, som sendes til kup! Men vi vil gøre os umage for at udvælge de sager, som flest muligt læsere ville kunne genkende samt sager af principiel karakter.

Mailadressen er: vagthund@eb.dk

Kære vagthunde
I april købte jeg to flybilletter til 2200 kroner fra København til Nice med afgang i begyndelsen af september. Da jeg bestilte billetterne, betalte jeg ikke for ekstra afbestillingsforsikring. Billetterne er købt hos www.travelstart.dk

I mellemtiden blev rejsen aflyst, og jeg ville så afbestille mine billetter. Jeg er naturligvis fuldt ud klar over, at jeg ikke får selve billetprisen refunderet, da jeg ikke har betalt for særskilt afbestillingsforsikring, og da rejsen ikke blev aflyst pga. sygdom, fremsendte jeg ingen lægeerklæring.

Men jeg ved, at rejseselskaberne i følge lovgivningen er forpligtet til at tilbage-betale de lufthavnsskatter/afgifter, de har opkrævet, og da jeg skrev dette til www.travelstart.dk, fik jeg besked om, at ’vores gebyr for indhentning af skatter er 350 kroner pr. person, så gebyret vil faktisk overstige de indeholdte skatter’.

Det vil sige, at hvis jeg ønsker mine skatter/afgifter betalt tilbage, de udgør ca. 584,00 kroner for to personer, kommer det til at koste mig 116,00 kroner. Det lyder altså ikke helt lovligt. For det første får www.travelstart.dk jo de samme penge tilbage fra flyselskabet, så det er jo ikke et udlæg, de har, og desuden kan de sælge begge mine billetter igen til fuld pris og høste både billet pris og skatter/afgifter to gange.

Jeg har valgt indtil videre ikke at annullere mine billetter, men ikke med henblik på at foretage rejsen. Jeg synes ikke, det er rimeligt, at de skal have lov at sælge mine billetter til fuld pris igen, når de ikke engang kan finde ud af at betale mig mine skatter/afgifter tilbage.

Kan det virkelig passe, at de må lægge et gebyr på tilbagebetaling af penge, som jeg lovmæssigt har krav på?

Med venlig hilsen
Linda Lund Kjer, København

Du skal have dine penge
Kære Linda

Du har helt ret i, at Travelstart skal tilbagebetale dig skatter og afgifter for billetter, som du ikke har brugt.

Pakkerejseankenævnet har i en tidligere kendelse fastslået, at flyselskabet vil være berettiget til at tage et rimeligt administrationsgebyr for tilbagebetaling af skatter og afgifter, hvis den rejsende ikke benytter de købte flybilletter.

Forbrugerombudsmanden har i en konkret sag udtalt, at et flyselskab kan opkræve et gebyr på 100 kroner pr. billet, når der alene er tale om, at skatter og afgifter skal betales tilbage.

Jeg vil råde dig til at tage kontakt til Travelstart igen, og hvis I ikke kan finde en løsning, kan du indbringe din sag for Forbrugerklagenævnet.

Med venlig hilsen
Martine Kiding

Travelstart: Vi giver svar inden syv dage
Vi har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Travelstart. Firmaet skriver i en mail, at de vil besvare vores henvendelse inden syv dage, men den mail var ved redaktionens slutning ikke dukket op.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar