tirsdag den 25. januar 2011

Restaurant Frederiks Have Frederiksberg

Forrige weekend var jeg på Restaurant Frederiks Have på Frederiksberg sammen med min kæreste og forældre. Da jeg gik der fra lovede jeg mig selv at skrive et lille ikke flybillet blogindlæg om oplevelsen. Det har jeg så negligeret indtil nu, men bedre sent end aldrig.

Indlægget er skrevet på en iPad, og der kan derfor forekomme flere stavefejl end normalt:)

Vi havde bestilt bord til 4 lørdag aften kl. 19, hvor vi ankom til en stuvende fuld restaurant. Der primært bestod af et meget stort selskab, 2 mindre selskaber samt to andre 4-mands borde. Vi blev fint modtaget, blev hjulpet af med overtøjet og sat ved et fint lille bord ud mod vinduet.

Betjeningen var meget høflig, tilpas (u)formel, men leverede tilpas information om både vin og mad. Jeg tror vores ene tjener var en af ejerne, og hun svarede fint på de spørgsmål mine forældre havde til maden.

Maden var en stor fornøjelse. Vi bestilte alle en 4-retters menu med tilhørende vinmenu. Forretten bestod af en knoldsellerisuppe med krabbe og dild olie, hvor til vi fik en yderst behagelig og frisk frugtet hvidvin. Vinen var efter min overbevisning aftenens bedste glas vin.

Mellemretten bestod af en perfekt stegt torsk med bouLlabaise sky og ræddikesalat - personligt aftenens favoritret. Til retten fik vi en Bougorgne Pinot Noir 2007, fra Frédéric Mangin.

Aftenens hovedret bestod af stegt og sprængt kalv og kalvetunge, super lækker tunge, med skorzonerødder, trøffelsauce og Puy linser. Vinen var en Palazzo Della Torre 2007, Venezia, Allegrini, et godt glas rødvin.

Drengenes dessert bestod af 3 forskellige skandinaviske oste, bl.a., og for første gang i Frederiks Have, en Arla blåskimmel, der var meget lækker. Til osten fik vi en god kraftig sherry.

Pigerne valgte desserten, og var himmelrykte over deres valg, som bestod af æble med skovmærke og karamel. Jeg husker ikke hvilken dessertvin de fik til, men den blev helt klart overstrålet af deres begejstring for selve desserten.

Med fuldt hus var støjniveauet en tand for højt til at starte med, heldigvis gik bordet nærmest os under vores forret, og derfra var der ingen gener, på trods af det store selskab i lokalet bagerst i restauranten.

Atmosfæren synes vi alle godt om og stedet er super hyggeligt. Der er en stor udendørs terrasse, der må være perfekt til et sommer måltid på en lun sommeraften.

Maden var rigtig god og der var ikke en finger at sætte på nogle af retterne. Dog var jeg mest imponeret over de første to retter, hvor torsken fremstod som højdepunktet. Vinene var gode, med den første hvidvin samt rødvinen som de bedste.

Overordnet set vil jeg give Restaurant Frederiks Have mine varmeste anbefalinger. Vi betalte ca. 800 kr. for 4 retter inkl. vin og jeg synes det var alle pengene værd.

Samlet set vil jeg give dem den næst højeste karakter muligt - hvor der lige mangler den sidste lille wauw oplevelse for at nå det sidste stykke.

Besøg restaurantens hjemmeside på www.frederikshave.dk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar