mandag den 30. juni 2008

SEM Bureau - Hvilket skal I vælge?

De fleste marketingchefer, ejere af mindre virksomheder o. lign. har alle prøvet at blive ringet op af en sælger der har forsøgt at sælge en form for søgemaskinemarkedsføring bureau. For langt de fleste marketingchefer, direktører m.v., er det meget vanskeligt at adskille dårlige SEM bureauer (SEM = Search Engine Marketing) fra gode SEM bureauer.

Det skyldes ikke at marketingcheferne er inkompetente, men at search marketing er en meget mere kompliceret disciplin end de fleste tror. I min verden kan SEM bureauerne deles op i 3 kategorier der hver især beskriver det niveau SEM bureauerne bevæger sig på.



  • SEM håndtering
  • SEM + Analytics
  • Strategisk SEM

SEM Håndtering
Kategorien dækker over kampagne udvikling og opsætning. Kvaliteten i denne kategori varierer meget, fra SEM bureauer der levererer kampagner med meget få og til tider tilfældige søgeord og annoncetekster, til SEM bureauer der levererer gennemarbejdede søgeordslister og annonctekster.

De mindre gennemarbejdede kampagner med en fast klikpris, er hvad jeg typisk kalder klikpakker. Her får du et aftalt antal klik til en fast klikpris og værdien af det leverede er typisk meget begrænset.

De mere gennemarbejdede kampagner med flere søgeord/søgeordskombinationer og annoncetekster, vil være mere relevante end de mindre gennemarbejdede kampagner.

Antagelsen virker logisk, problemet er bare at den er svær at bevise når ikke det bliver målt på søgemaskine aktiviteterne. Det leder os videre til næste niveau indenfor søgemaskinemarkedsføring, hvor søgemaskineaktiviterne bliver målt.

SEM+Analytics
De fleste SEM bureauer tilbyder en eller anden form for måling (tracking) af deres aktiviteter. Hvis ikke din udbyder tilbyder denne service, er det umuligt at måle værdien af den trafik SEM bureauet skaber fra søgemaskinerne.

Mange virksomheder gør i dag brug af tracking af alle deres online aktiviteter, men det er meget få der bruger den rige data mængde til at optimere deres aktiviteter. De fleste bliver sandsynligvis overvældet af de uoverskuelige mængder informationer der ligger i trackingsystemerne.

Før alt arbejdet indledes, er det derfor utroligt vigtigt at indetificere aktiviteternes formål (det er banalt men få gør det), således at den ansvarlige person ved hvilke data der skal måles og ageres på.

Bruger i jeres målinger aktivt er i som virksomhed med 95% sandsynlig allerede langt foran jeres konkurrenter. Hvis I vil forblive foran eller endnu bedre udbygge forspringet, skal I tage skridtet videre med jeres SEM.

Strategisk SEM
SEM er i dag den største salgskanal for mange virksomheder, og bliver det hastigt for endnu flere. I lande som USA og England, har mange virksomheder forstået vigtigheden af SEM, og her bruges mere end 50% af online budgetterne på SEM.

Når nu SEM er så kritisk for virksomhedernes forretning, virker det i mine øjne logisk at SEM er udgangspunktet for enhver langsigtet marketingplan. Derfor handler det om at vælge et SEM bureau der både forstår din virksomheds forretning, og samspillet mellem SEM og alle andre marketingaktiviteter.

Der er mange SEM bureauer der tilbyder fornuftig SEM håndtering samt SEM+Analytics håndtering, men der er kun ét SEM bureau der er stærke på alle 3 niveauer. Klik på linket for at se hvilket SEM bureau jeg anbefaler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar